Intervju: Sertač Tašdelen; zbog rada, slobode i preduzetništva napustio “Ernst&Young”

Sertač Tašdelen, kreativni preduzetnik iz Turske, spojio je tradicionalnu zabavu s ovih prostora i biznis. Sertač nosi titulu "Singapore Man of the Year 2012," a 2014. godine je bio pobednik "Kreativnog biznis kupa Turske" i učestvovao na globalnom finalu "Creative Business Cup" u Kopenhagenu, događaju za koji kaže da je prekretnica u njegovom profesionalnom razvoju. Sertačov poslovni model je pokazao ne samo visok tržišni potencijal i okupirao pažnju žirija, nego je svojom zabavnom prezentacijom osvojio i srca svih ostalih učesnika. No, iza šaljivog pristupa stoji ozbiljan posao i posvećen rad, što je Tašdelena plasiralo u sam vrh takmičenja, među pet najboljih poslovnih modela na svetu.

Pošto je "Klaster kreativnih industrija" (KVIK) organizator ovog, već pomenutog, takmičenja u Srbiji, prisustvovali smo globalnom finalu za najbolji biznis plan iz kreativnih industrija zajedno sa pobednicom Draganom Kojičić, koja je kao arhitekta i specijalista za zemljanu gradnju, takođe krenula putem preduzetništva i osnovala firmu Earth&Crafts, a svoja iskustva sa nacionalnog i globalnog takmičenja je podelila sa nama na blog postu CBC 2014.  

U Kopenhagenu smo, pored ostalih učesnika iz preko 60 zemalja sveta, upoznali i Sertača i njegov biznis plan, koji spaja nove tehnologije, tradiciju i marketing. Radi se o projektu Binnaz Abla – "gledanju u šolju", običaju i zabavi dobro poznatim i kod nas. Sada imamo zadovoljstvo da vam predstavimo njegova iskustva i intervju koji nam je dao gospodin Tašdelen.

KVIK: Sertač, kako si se otisnuo u preduzetništvo?

SERTAČ TAŠDELEN: Sredinom 2010. godine, kada sam bio premešten iz "Ernst&Young Dubai" u kancelariju u Singapuru, kolege su organizovale oproštajni ručak u turskom restoranu u Barši, i svi smo posle ručka pili tursku kafu. U Turskoj je običaj gledanja u šolju deo tradicije. Kada popijete kafu okrenete šoljicu, ostavite da se ohladi koji minut i onda tumačite slike i šare od taloga kafe. To je uobičajen način druženja i zabave, naročito kod žena. Moja mama je veoma vešta u gledanju u šolju, tako da su moji drugovi poželeli da je sa nama i da im pogleda kakve šare kriju njihove šoljice. Predložio sam im da fotografišemo šoljice i da joj fotke pošaljemo preko mobilnog. Iako je zvučalo luckasto, ipak smo pokušali i bili oduševljeni, kada su u roku od 15ak minuta počeli pristizati imejlovi od mame sa maštovitim tumačenjima. Da, tada sam dobio ideju! 

KVIK: Šta se dešavalo u periodu između ideje i prvih koraka?

SERTAČ TAŠDELEN:  Preduzetništvo mi je san iz detinjstva i nekako sam oduvek verovao u to da će prava ideja jednom doći, umesto da ja nju tražim. Bio sam nezadovoljan i neispunjen u korporativnom svetu i želeo sam da nađem način da odem iz njega. Tada sam počeo da se pitam: Zašto to ne bi bio sajt na kom će se ljudi zabavljati i proricati sudbina? Mnogi ljudi u mom okruženju su smatrali da je ta ideja suluda i neizvodljiva. Međutim, ja sam verovao u to. Iako sam prešao u novu sredinu u ogranak "Ernst&Young”  u Singapuru, odmah sam počeo sa radom na veb-sajtu koji bi korisnicima omogućio da pošalju fotografije šoljice kafe i dobiju odgovor od moje mame. 

KVIK: Kako se taj "pokušaj" razvio u uspešan posao koji danas zapošljava preko 100 ljudi? 

SERTAČ TAŠDELEN: Odlučili smo da veb-sajt dobije ime po mojoj majci – Binnaz Abla (Tetka Binaz) i njena slika je bila i logo veb-sajta. U početku je to bio "Wordpress blog" i usluga je bila besplatna. Mama je tada radila kao farmaceut i ova nova obaveza joj je ispunjavala slobodno vreme. Ubrzo je otišla u penziju i razmišljala je o nekom hobiju koji bi joj okupirao pažnju tako da se ovom projektu posvetila veoma ozbiljno. Dnevne porudžbine su počele da pristižu, prvo jedna, zatim dve, pa tri, četiri, pet, pa na kraju deset! Majka mi je rekla da je preplavljena porudžbinama i da ne može provesti ceo dan gledajući u šoljice. Tada sam odlučio da ih naplatim 10 turskih lira za jedno čitanje i sačekao da vidim šta će se desiti. Spalo je na nula porudžbina. Ali to nas nije obeshrabrilo i nastavili smo sa promovisanjem. Posle malo "Adwords" budžeta počele su da pristižu porudžbine, kojih je svakim danom bilo sve više i više. Tada sam počeo da tražim tehničku podršku i osobu koja će razumeti viziju Binnaz Able, i upoznao sam Kaju Dikera – master studenta geofizike u Sjedinjenim Američkim Državama. Srećom, odmah smo se razumeli i počeli sa radom na sajtu. Radili smo i po 20 sati. Bez ugovora, bez sporazuma o tajnosti podataka (NDA), bez partnerskog sporazuma… Između nas je postojalo samo poverenje. Uskoro smo morali da zaposlimo više čitača. I nastavili smo zapošljavati! Što smo više ulagali u "Adwords" više smo zapošljavali. U tom trenutku odlučili smo da uvedemo tarot, astrologiju, sanovnik itd. Radeći po 20 sati svaki dan, uz suze i znoj, do sada smo zaposlili 120 ljudi. Radimo u Turskoj i Engleskoj preko veb-sajta Binnaz Abla i IOS i Android aplikacija pod imenom Binnaz Abla.

KVIK: Kakvi su Vam utisci sa CBC takmičenja i svetskog finala u Danskoj?

SERTAČ TAŠDELEN: Ovo takmičenje je kruna našeg dugog putovanja. Bila mi je ogromna čast da držim tursku krvavo-crvenu zastavu među mnogim drugim uspešnim kompanijama. Ovo je beskrajno putovanje, ne radi se samo o startapu nego i o svakodnevnim otkrićima. Dan kada sam napustio korporativni život je moj novi rođendan, i to 1. jun 2012. godine. Od tog dana moj život je dobio drugi značaj, jednostavniji je i mnogo srećniji. Svako jutro kada se probudim zahvalim se Bogu što mi je podario nezavisnost i slobodu. Izabrao sam da budem preduzetnik, a ne bankar, konsultant ili tome slično. Stvaramo nova radna mesta i poslove i usrećujemo ljude. Osnovali smo i humanitarni fond za školovanje dece sa posebnim potrebama u Turskoj.

KVIK: Šta se promenilo od takmičarskih dana do sada?

SERTAČ TAŠDELEN: Takmičenje nam je kompletno promenilo viziju. To je beskrajna priča. Svakim danom napredujemo, da budem iskren, kodiramo, ocenjujemo servis i stalno radimo na poboljšanju. Sada znamo da moramo da se trudimo još više kako bismo delovali globalno, i to je najbitnija dimenzija koju smo sagledali kroz CBC proces takmičenja.

KVIK: Da li dolazite na druga tržišta i da li ulazite u nova partnerstva?

SERTAČ TAŠDELEN: U Evropi već postoji veliko interesovanje, za sada prilagođavamo usluge za naš region. Slušaćemo korisnike i širiti se srazmerno sa porastom marketinškog budžeta. Više verujemo u postepeno proširenje, nego u brzopleto ulaganje od milion dolara u tržište. Verujemo u dugoročno planiranje sa manjim investicijama.

KVIK: Koji su Vam dalji planovi?

SERTAČ TAŠDELEN: "Startup" je sam po sebi izazov. Preduzetnici su oni koji su dovoljno luckasti da provedu mnogo sati u radu, da ostanu pozitivni u svakoj situaciji i da budu sanjari. Mi smo voljni da se latimo svakog izazova s uživanjem. Zarađujemo tako što prodajemo proricanje sudbina i zabavu za ljude. Mislim da ne postoji ništa što ne možemo ostvariti.

Sertaču želimo puno uspeha u daljem radu, a naše startape uskoro očekuju nova iznenađenja i takmičenja u sezoni 2015.

 

Razvogor vodila: Dušica Prodanov
Lektura: Jana Nikoletić
Video: Sertac Tasdelen You Tube Channel
Fotografije: 
Sertac Tasdelen,
Binnaz Abla, logotype
Klaster kreativnih industrija Vojvodine, Global Award Show Creative Busienss Cup, Kopenhagen 2014.

Leave a Reply

Your email address will not be published.